KKC verwelkomt Azora als nieuw lid
Het KKC verwelkomt een nieuw lid! Azora is een zorgorganisatie werkzaam in de Achterhoek. Met negen locaties in twee gemeenten (Oude IJsselstreek en Montferland), Thuiszorg en het Advies- en behandelcentrum biedt Azora de best mogelijke zorg aan haar bewoners en cliënten, aldus teammanager Martijn Nordbeck.
Binnen de locatie Varsseveld bevinden zich de twee woningen waar bewoners wonen met het syndroom van Korsakov. In beide woningen is plek voor acht bewoners. “Dat is wellicht niet veel, maar door onze kleinschaligheid weten we precies hoe we op persoonlijke basis intensief met deze doelgroep om moeten gaan", vertelt Martijn. Met het lidmaatschap van het KKC willen we deze expertise op de kaart zetten zodat instellingen ons weten te vinden. Maar omgekeerd zitten er ook twee expertisecentra in onze regio waar we graag kennis gaan halen. Een mooie wisselwerking dus.”
Dagbesteding
Bij Azora wonen de Korsakov-bewoners bij elkaar in een huis. Ze hebben aparte kamers maar ook een gezamenlijke huiskamer voor verschillende activiteiten wordt gebruikt. Op het terrein bevindt zich ook het activiteitencentrum Accent waar de bewoners dagelijks te vinden zijn. Een team van twaalf tot veertien zorg- en welzijnsmedewerkers zorgt voor de ondersteuning van deze groep. Martijn: "Op de dagbesteding zijn de cliënten vooral bezig met wat ze zelf leuk vinden. De één puzzelt, de ander is bezig met houtbewerking. Er is voor ieder wat wils om inspiratie uit te halen. Er zijn altijd twee zorgmedewerkers om begeleiding aan te bieden.”
Halen en brengen
Lidmaatschap van het KKC brengt Azora een hoop nieuwe kennis. “En dan breed ingezet", vindt Martijn. "Daarmee bedoel ik: voor zorgmedewerkers maar ook voor behandelaren en andere disciplines die nauw betrokken zijn bij de korasakov-zorg. Bovendien blijven we door het lidmaatschap goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen het korsakov-landschap.” Maar Azora komt niet alleen kennis halen, zegt Martijn. “We zijn erg goed in het leveren van maatwerk, we zijn creatief zijn en weten onze bewoners te activeren. We hebben bijvoorbeeld het project 'Leefplezier' om bewoners beter en op een andere manier te leren kennen. Dit doen we door tijd en ruimte te nemen om bewoners aandacht te geven en specifieke vragen te stellen. Zo vragen we mensen wat ze vroeger gedaan hebben voor werk, waar ze gewoond hebben, wat hobby’s waren/zijn en vooral ook waar ze blij van worden. Om hier vervolgens zo goed mogelijk op in te spelen in het gesprek of met een activiteit."
Motorcross
Die aanpak werpt zijn vruchten af. "Een mooi voorbeeld is een meneer waarmee we wekelijks naar de lokale motorcrossclub gaan omdat hij daar vroeger deel van uitmaakte", vertelt Martijn. "Je ziet dan meteen de glimlach op zijn gezicht. Andere mensen houden van het strand, dus dan nemen we ze daar mee naartoe. Door op deze manier aandacht te geven aan deze toch kwetsbare doelgroep, laten we ze herbeleven en prikkelen we het brein, waardoor we het gevoel van eigenwaarde van de bewoners zien 'groeien'. Hier doen we het tenslotte allemaal voor!”