Een soepele start voor nieuwe bewoners: inspiratie voor andere zorginstellingen
Het inhuizingsproces van Domus Nostra in Den Haag was toe aan verbetering. “Het ontbrak aan strakke afspraken, waardoor het soms net iets te lang duurde voordat nieuwe bewoners kennismaakten met vertegenwoordigers van alle betrokken disciplines,” vertelt Youri Vermeer. Met de Carrousel voor Opname willen zij dit probleem tackelen.
Domus Nostra, van zorggroep Saffier, is een kleinschalig woon- en expertisecentrum voor mensen met het syndroom van Korsakov. Youri Vermeer werkt er als maatschappelijk werker en zijn collega Niels den Haan is psycholoog.
Het probleem: een trage start voor nieuwe bewoners
Youri en Niels merkten dat het opzetten van een duidelijke structuur voor nieuwe bewoners vaak te langzaam ging. Niels legt uit: “Disciplines zoals zorgverleners, therapeuten en activiteitenbegeleiders wisten soms niet snel genoeg dat er een nieuwe bewoner was. Daardoor duurde het te lang voordat er afspraken werden gemaakt.”
De bewoners wisten niet goed wat ze konden verwachten, en dat zorgde voor onrust. Youri: “Op een gegeven moment hadden we twee nieuwe bewoners die een beetje met hun ziel onder hun arm rondliepen: ze wilden iets doen, maar er was nog te weinig voor hen geregeld. Dat willen we in de toekomst voorkomen.”
Tijdens werkbezoeken werd duidelijk dat ook andere regionale expertisecentra hiermee kampen.
De oplossing: de Carrousel voor Opname
Een projectgroep waarin elke discipline vertegenwoordigd werd door één afgevaardigde, boog zich over dit onderwerp. Naast Youri als maatschappelijk werker en Niels als psycholoog zijn ook een ergotherapeut, fysiotherapeut, een zorgteam, een verpleegkundig specialist, vaktherapeuten, een activiteitenbegeleider, een praktijkondersteuner en een praktijkverpleegkundige betrokken. Samen bedachten ze een nieuwe aanpak: de Carrousel voor Opname.
Structuur en houvast
Op 1 september werd het project Carrousel voor Opname bij Domus Nostra in de praktijk gebracht. Dankzij deze nieuwe aanpak wordt het inhuizingsproces gestructureerd en wordt in kaart gebracht waarmee allemaal rekening moet worden gehouden. Youri legt uit hoe het werkt: “In de week voordat een nieuwe bewoner komt, openen we het cliëntendossier en plannen we meteen alle afspraken voor de eerste zes weken in. Zo weten alle disciplines precies wanneer ze de nieuwe bewoner zien en wat ze moeten doen. We hebben dus echt een duidelijk schema met wat er in week 1 tot en met 6 gebeurt en welke disciplines langskomen. Na zes weken evalueren we in het multidisciplinair overleg of de agenda nog kloppend is en aansluit op de behoeften van de bewoner.
Inspiratie voor andere instellingen
Domus Nostra hoopt dat dit voorbeeld andere zorginstellingen kan inspireren. Het opzetten van een duidelijk schema voor nieuwe bewoners zorgt voor rust, structuur en een betere samenwerking tussen zorgverleners. Niels: “Het is volgens mij voor iedereen wenselijk om te weten wat je kunt verwachten én wat van jou verwacht wordt.”
Youri en Niels zien wel uitdagingen, zoals ziekte of personeelskrapte, maar ze geloven dat de Carrousel voor Opname veel voordelen biedt. Youri: “Juíst voor de Korsakovdoelgroep kan het van groot belang zijn om meteen bij binnenkomst te starten met alle afspraken en activiteiten. Als in de eerste weken weinig gevraagd wordt van een bewoner, kan het behoorlijk lastig zijn om iemand alsnog te activeren voor een bingoavond of een wandelmiddag. Het is fijn om vanaf dag één duidelijk te kunnen maken wat er gevraagd wordt van iemand die hier woont. Als we goed samenwerken en de werkwijze volgen, zal dit tot veel extra leef- en werkplezier leiden voor bewoners en onder collega’s.”
Een duidelijke planning kan dus een wereld van verschil maken voor zowel bewoners als zorgverleners.
Heb je vragen? Neem contact op met Niels den Haan: Niels den Haan: n.denhaan@saffiergroep.nl of Youri Vermeer: y.vermeer@saffiergroep.nl.